سفارش تبلیغ
صبا ویژن
بارالها ! ما را ازکسانی قرار ده که درختان شوق تو در باغ های سینه شان، شاخه ها گسترده و آراسته شده است و آتش محبّتت، دل هایشان را فراگرفته است ... و چشمانشان با نگریستن به تو روشن شده است . [امام سجّاد علیه السلام ـ در مناجات العارفین ـ]

mostafa good

به نام خدا

وب لاگ مصطفی تقدیم می کند

موضوع مطلب(کاشف استرالیا که بود؟)

استرالیا بزرگترین (جزیره) ولی کوچکترین (قاره) در جهان است. وسعتش هفت میلیون و هفتاد هزار متر مربع یعنی برابر وسعت ایالات متحده امریکا(به استثنای الاسکا)) است.

در افسانه های قرون وستایی نیز از قاره بزرگی در نیمکره جنوبی رفته است که کسی ران را ندیده بود. خیلیها کنجکاو بودند و می خواستند بدانند اگر چنین قاره ای براستی وجود داشته است چگونه بوده و ساکنان ان چه شکلی داشته اند. ترا استرا لیس اینکگنیتا یعنی(ناشناخته سرزمینی در جنوب).

هلندی ها نخستین مردمی از اروپا بودندکه از استرالیا دیدن کردند.انها در حالی که بین هلند و جزیره جاوه(که مستعمره نشین هلند در اسیای جنوب شرقی بود) سفر می کردند نا گهان  به کشف استرالیا دست یافتند.

هلندیها که به جاوه سفر می کردند از جنوبی ترین نقطه افریقا (دماغه امید) می گذشتند سپس باد های غرب وزان کشتی شان را وارد اقیانوس هند می کرد. بسیاری از کشتی رانان پیش از انکه مسیر شان را به شمال به سوی جاوه تغییر دهند بیش از حد به شرق پیش رفتند و انگاه خود را در سواحل غربی استرالیا یافتند. بعد ها نام این قسمت از قاره را هلند نو نامیدند.

در 1642 نا خدا ابل تاسمان ماموریت یافت که برود و ببیند در سواحل شرقی انجا چه خبر است. وی جزیره ای را کشف کرد که اکنون تاسمانی نامیده می شود. سپس همین نا خدا زلاند جدید را نیز کشف کرد. پس از ان به پویش در سواحل شمالی استرالیا پرداخت.

در 1770 نا خدای انگلیسی جیمز کوک سواحل شرقی استرالیا را کشف کرد و نام ان را ویلر جدید جنوبی نهاد.

وی جزیره بو تانی را نیز پیدا کرد جایی که شهر کنونی سیدنی بزرگترین شهر استرالیا در نزدیکیش واقع شده است. در 1788 نخستین مستعمره انگلیس در همین شهر پدید امد.

پایتخت استرالیا شهر کنبرا است. در 1988 جشنی به مناسبت دویستمین سال ورود ارو پاییان به استرالیا در انجا برگزار شد.

پایان

نوشته سید مصطفی سیدی       




سید مصطفی سیدی ::: پنج شنبه 87/5/17::: ساعت 9:38 عصر

>> بازدیدهای وبلاگ <<
بازدید امروز: 107


بازدید دیروز: 89


کل بازدید :981106
 
 >>اوقات شرعی <<
 
>> درباره خودم<<
مدیر وبلاگ : سید مصطفی سیدی[157]
نویسندگان وبلاگ :
سید امیر حسین سیدی (@)[0]


 
 
 
>>لوگوی دوستان<<
 
>>موسیقی وبلاگ<<
 
>>اشتراک در خبرنامه<<